Regisseur

Sinds een aantal jaar regisseert Ali Hendriksen opera’s.

Bevlogen als ze is, zoekt ze de maatschappelijke thema’s op en geeft hier op originele wijze vorm aan.

Passie om opera te vernieuwen

Veel mensen hebben een beeld wat opera is, en zeggen om die reden dat ze niet van opera houden.

Ik laat iedereen graag ontdekken of de aannames wel kloppen, dus wat is precies opera?

Een verhaal, geschiedenis, iets wat raakt en waarover je wilt zingen. Vervolgens wil je deze boodschap, deze ervaring delen en mee laten beleven.

Dus de emoties worden echt omdat je in de huid van je personage kruipt….

Maar moet het dan klinken als een opera-aria van een klassieke componist? Mozart, Haydn of Kurt Weill?

Is het hedendaagse muziekrepertoire meer representatief met de beleving in deze tijd?

Of is het afhankelijk van het thema of het je raakt of niet?

De schuldige moeder

Afstudeervoorstelling

Mijn afstudeervoorstelling in de laatste lockdown had als titel: De schuldige moeder (vrij script naar Beaumarchais Deel 3 van de Figarotrilogie).

Het verhaal

De moeder voelt zich schuldig want ze kan niemand vertellen wie de vader van haar tweede zoon is. Maar dan sterft de oudste zoon en gaan erfenis en traditie bepalen dat haar tweede zoon verstoten gaat worden. Wij zouden zeggen “functie elders”! En dan begint haar dilemma en de strijd met haar echtgenoot, de graaf. Wat is dan het belangrijkste? Kun je het lot nog buigen en weer verbinden of zelfs verzoenen? Ja na veel verwikkelingen volgt een happy eind!

Welke muziek ga je dan zingen?
De schuldige moeder wordt verscheurd en voelt zich als een Medea, een klassiek thema.
De graaf is traditioneel en gehecht aan protocol. Hij zingt klassiek en volgt de voetsporen van Mozart in le nozze di Figaro, wraak is zijn motto!
Maar de tijd waarin ze leven is het vrijgevochten Parijs uit de 20e jaren. Dus de bedienden zingen heerlijke Bergerettes, herderswijsjes op een volkse wijs en de butler heeft zelfs een liedje uit le Moulin Rouge opgepikt. Iedereen wordt een beetje vrolijker, want stel je voor, in een opera gaat toch vaak iemand dood………?

Maar als het geheim wordt geopenbaard en er toch vergeven kan worden barst iedereen uit in gezang met de Barcarolle Belle nuit, o nuit d’amour, een zeer bekend Franse duet uit le Contes d’Hoffmann. Het enige wat dood gaat is het ego van de manipulator, die de erfenis wilde inpikken…

Verwacht:

Amuse: Kookopera

De proefversie van de “KOOKOPERA Boontje en zijn loontje” heeft gedraaid in de Stingerbol Ede.

Première naar verwachting oktober 2024!

Voor de aarde

Als mens ervaart Ali het belang van gezond, biologisch voedsel, lokaal geteeld met gewassen die de eiwittransitie mogelijk maken.

Met anderen die deze urgentie ook voelen is de Amuse: KOOKOPERA mogelijk gemaakt.

Er wordt inmiddels hard gecreëerd, geïmproviseerd en gestudeerd. Het script is nog niet helemaal af, maar alvast een tipje van de sluier over de hoofdpersonen:

  • Moeder Aarde – sopraan – ze is stervende, maar houdt zich nog groot
  • Haar alter ego – sopraan – ze laat haar pijnen horen, kan de mensen niet meer pleasen
  • Mister Sojabean – bariton – Braziliaan, die de “oplossing” brengt, soja en vlees importeert en net is aangenomen als kok in Food Valley 
  • Loetje Lupine – bariton – Een hardwerkende tuinder en gewassendeskundige, zet in op alle soorten bonen maar lupinebonen in het bijzonder van Nederlandse bodem
  • Leden van Mannenkoor Voice Male vertolken de gevoelens van de bevolking, tja de meningen zijn verdeeld.